Kettő az Egyben… avagy mindannyian álarcot viselünk…
Jekyll és Hyde: a musical, mely minden idők egyik legnépszerűbb előadása szerte a világon. Egy musical, mely töretlen siker a 2022. áprilisi bemutató óta a Budapesti Operettszínház színpadán…
A mostani, január végi szériának az első előadása 2023. január 26-án, csütörtökön este talán minden eddigi sikert felülmúlt.
A darab rengeteg fontos kérdésre keresi és talán meg is adja a választ. A néző, ha jól figyel, rájön mennyi társadalom kritika van egy-egy dalban… mennyi ma is érvényes, mindennapi életünkben is jelenlevő, aktuális dologgal szembesíti a nagyérdeműt… Mindjárt a darab elején a tánckar fantasztikus koreográfiával előadott dala szinte mellbe vágja a nézőt, ha elvonatkoztatva lendületes táncuktól, értőn hallgatja a dal szövegét:
„Nem egy igazi arc, amit rajtam itt látsz.
Csak egy póz és egy maszk, éppen az, amit vársz.
Te is így élsz, álarcban jobban jársz! „
És valóban. Mindannyian álarcot viselünk, ez minden emberben benne van. Mindannyian így élünk, viselkedünk: van egy álarc a munkahelyen, kollégák és a főnök felé, egy másik arc a családnak, szeretteinknek, és megint másik utcán, bárhol az ismeretleneknek… ezer féle arcot öltünk, mely mindig más célt szolgál. Dr. Jekyll ezt később a darabban így fogalmazza meg: „vajon hány arc a lét” A nagy kérdés mégis az, ki van az álarc mögött valójában. Mit takarunk el vele, milyen érzéseket folytunk magunkba, mely azután egy adott helyzetben lávaként tör felszínre.
Dr. Henry Jekyll: Dolhai Attila
Dr. Jekyll, aki egy erős akarattal rendelkező, elhatározása mellett tűzön-vízen át kitartó, végtelenül céltudatos valaki, aki álarcot kénytelen viselni a kórház vezetésével szemben, egy másik arcot a sznob, úri társaság előtt, megint egy másik arc a barátja felé. Ezt a sokféle „álarcot” Dolhai Attila tökéletes arcjátékkal és testbeszéddel jeleníti meg. De hogy mi lakozik valójában a doktor lelkében még maga sem tudja, addig a pillanatig, amíg az önmagán végzett kísérlet hatására lelkének sötét oldala, brutális állati énje a felszínre nem kerül. Hogy melyik az álarc és melyik a rideg valóság, melyet magunkra öltünk, ki mondja meg?
Henry Jekyll a magára erőltetett álarctól talán csak két ember jelenlétében tud megválni. A doktor őszinte pillanatai, melyek apjához és szerelméhez fűzik Dolhai Attila alakításának legmeghatóbb, legszebb részei.
A főszereplő doktor Jekyll, a darab kezdetén a túlvilágról visszatekintve kétségbeesetten keresi a választ…
„Emberből vadállat, gyilkos és őrült, mitől lett torz, aki őrzi a jót… Mért esik bűnbe ki szép volt és kedves? Hol van a határ, hol ördöggé lesz? ... Uram segíts, hogy megértsem mindazt, mi volt… Hát engedd, hogy megértsem, mért! Vajon hogy válhat gyilkosból angyalokká? Kell válasz rá! Adj választ rá!”
Ez a dal ezen az előadáson most fantasztikusan erősre, szuggesztívre sikerült indítás volt Attilától. Ez az erő és kétségbeesés végigkísérte játékát az egész előadás során. Szerepformálása tökéletes ívet rajzolt a nagyérdemű elé. Ez a félelemmel teli könyörgés mindig másként hat, de ezen az előadáson a laboratóriumban Elnyel az Éj dalában csúcsosodott ki szívszorító előadásában. Kétségbeesett segélykiáltásként hatott:
„Nem tudok győzni, ha nem segít Isten,
Hisz’ fojt egy Árnyék!
Így már fényt nem látnék!
Nem hat száz jó szándék…”
Jekyll és Hyde: Kettő az Egyben…
Dolhai Attila a két teljesen különböző figura, a jó és a rossz én kontrollálhatatlan átalakulásait elementáris erővel, fantasztikus színészi és énekesi teljesítményt nyújtva formálta meg ezen az estén. A néző elé egy mindenre elszánt, céltudatos, akaratát tűzön-vízen keresztülvivő, apjáért a saját életét is feláldozó doktor Jekyllt és egy végtelenül agresszív, brutális Mr. Hyde-ot varázsolt fantasztikus energikusan. Nagyszerűen alakította a hidegvérű gyilkost, akinek az útjába ugyanúgy, mint a doktoréba nem állhat semmi és senki, ugyanolyan céltudatos igazságosztó. Testbeszédével, hanghordozásával, játékával a bemutató óta játszott előadások közül talán most mutatta meg a két különböző férfi személyiségét leghitelesebben. Hatalmas energiával játszotta végig az előadást. Olyannyira, hogy a végén a templomi jelenetben a néző úgy érezte, kő kövön nem marad, kétségbeesett indulata mindenkit megsebez… Katartikus, székbeszegező élmény volt.
Döbbenetes alakítást nyújtott a test és lélek végső átalakulásának bemutatásával, akár elbukásként vagy megváltásként értelmezzük a darab lélekemelő, megrázó befejezését, különösen felkavaró volt.
A két női főszereplő nagyszerű játéka tette még tökéletesebbé az előadást. Gyönyörűen képviselték a nőiség két ellentétes pólusát a közönség nagy örömére.
Emma Carew-t, a doktor menyasszonyát játszó Széles Flóra egy csendes, szelíd, igazi finom úri hölgyet varázsolt a nézők elé, hitelesen alakítva a szerelmes rajongást. Csodálatos, tisztán csengő szopránja tele érzelemmel. Játékával tökéletesen ábrázolja egy fiatal nő feltétlen szerelmét, egy olyan szerelmet, amikor tűzön-vízen át szeret az ember lánya valakit.
Dr. Jekyll és Mr. Hyde életének másik meghatározó nőalakját, Lucy Harris karakterét Füredi Nikolett alakította hatalmas sikerrel. Fantasztikusan formálta meg a női bájaival csábító prostituáltat. A tökéletesen megkoreografált Ördögi tánc partnerével most igazi „kéjből font lánc” volt, mely hitelesen jelenítette meg azt az elemi ösztönt, pusztító vágyat, mely egyszerre vonzza és taszítja a két szereplőt. A Férfi kell című revüje az előadás egyik legszínesebb száma, melyben ezen az estén Dolhai Attilához hasonlóan fantasztikus színészi és énekesi teljesítményt nyújtott hatalmas sikerrel a dal végén. Füredi Nikolett legszebb pillanata volt Lucy Harris megindítóan szép vágyakozása, amikor felcsillan a remény, a kiút a mocsokból, megdöbbentő a vágy egy „Új lét” és az igaz szerelem után.
Két teljesen különböző nő, egyetlen közös bennük, mindketten ugyanúgy sóvárognak egyetlen férfi szerelmére. Csodálatos duettjük, a Vágyom rád előadásakor tisztán csengő hangjaik szépségesen betöltötték a teret.
A főszereplőkön kívül a legkisebb szerepekig mindenki fantasztikusan játszott ezen az előadáson. Az előadás hatalmas sikere valamennyi szereplő érdeme. Ugyanúgy, mint az előadásról előadásra a tömegjelenetekben oroszlánrészt vállaló Musical Együttesé és tánckaré is, melynek tagjai egyenként is fantasztikusan énekelnek. Ennek legszebb példáját láttuk a Csillagok idején című dalban. A lendület, a pezsgés, az élet a színpadon az Ő érdemük is.
Írta: Kókainé Ibolya
Fotók: /Budapesti Operettszínház/